Life is Feudal: Your Own

Jelikož herní svět není jen o mlácení mobek a sjíždění dungů, rozhodli jsme se zkusit také něco jiného a založili si server pro Life is feudal: Your Own (neplést s MMO verzí). 
 

O hře 

Jedná se o HC survivor/budovatelskou/sandbox RPG hru, odehrávající se pár dekád po roce 1000 v alternativní historii. Svět byl poničen válkami lidské rasy a několik odvážných duší se vydalo hledat nové země - a ztroskotali na ostrově. Zkratka HC zde skutečně není nadsázka, potože začínáte jen s oblečením a pár kousky jídla v kapse. Musíte se vyrobit primitivní nástroje z větví, pazourků a vláken rostlin (které najdete a nasbíráte) a s nimi se pustit do práce. Na rozdíl od jiných her tu ale po vás nepůjdou žádní nemrtví, démoni, zrůdy ani dinosauři. Na životě vás ohrožuje pouze klasická divoká zvířena (vlk, medvěd, kanec) a především hlad. Na začátku budete rádi za natrhaná jablka. Můžete tu ale vybudovat plnohodnotné vesnice i pevnosti, odlít si kvalitnější nástroje, vyrobit luky, meče či zbroje a proměnit pustý ostrov ve středovekou civilizaci.
 
 

Ten umí to a ten zas ono

Asi největší kámen úrazu, ale také jedna z největších zajímavostí, je systém skillů. Musíte být asi trochu masochista, aby jste hru vůbec v současném stavu (stále je to Early Access) hráli s cílem skutečně něco většího vybudovat. Momentálně jsou ve hře tři větve profesních dovedností (boj zatím necháme stranou). Řemeslník (Artisan), Znalost přírody a Lov. Toto jsou takzvané Tiery 1, které vám poskytují přístup do dalších a větví se. Každý skill má maximální hodnotu 100, přičemž mezníky jsou hodnoty 30,60 a 90. Háček je v tom, že nový se vám odemkne až v případě, že předchozí dosáhne hodnotu 30. Pokud navíc tento nový chcete náležitě zvyšovat, musíte zvyšovat i ten předchozí (což se většinou neděje současně, protože určitá činnost přidává zkušenostní body do jedné konkrétní dovednosti) a to je někdy pořádná dřina a "vopruz". Pokud tento nový skill chcete zvednout přes hodnotu 29,99, musíte mít předchozí nejméně na 60. Takže pokud cílíte na mistrovství v oboru na Tieru 4, musíte dostat Všechny předchozí (T1,2, a 3) na hodnotu nejméně 60 a to je pořádná nálož práce. 
 
Toto je důvod (když pomineme na některých serverech používaný skillcap), proč jeden člověk nemůže obsáhnout všechno a nebo mu to trvá šíleně dlouho. Toto ale má svůj skrytý důvod - nutí hráče spolupracovat. Pokud htějí mít jídlo, obydlí a slušné nástroje a lepší vybavení v nějaké rozumné době, musí si práci rozdělit a každý odvést svůj díl. Za mě je to rozhodně lepší, než bezhlavé mlácení po hlavě, ke kterému dochází ve většině otstaních survival her se zapnutým PvP. Dá se říci, že potřebujete minimálně 4 hráče v osadě, aby jste pokryli základní nároky a potřeby. Jeden musí farmařit a obstarávat jídlo, další musí vzít krumpáč a hledat, tavit a zpracovávat kovy a kámen, další musí stavět domy a vyrábět nábytek a různé úložné kontejnery. A rozhodně se k tomuto všemu hodí někdo, kdo bude kácet a sázet nové stromy, protože zvláště na záčátku potřebujete dřevo na většinu věcí. Jednotlivé profese se dříve či později provážou, truhlář potřebuje kováře, aby mu ukoval obruče na sudy či kola vozíku, kovář potřebuje zásoby dřeva na topení a truhláře, aby mu dodal prkna a společně stloukli bedny, kam si dá hotové cihly mědi či železa, všichni potřebují jídlo od farmáře a ten zase potřebuje někde složit hlavu či obstarat kvalitnější nástroje. Pokud nejste týmový hráč, do tohohle se raději nepouštějte, nebo se smiřte s tím, že vám bude i malý tábor a stabilní přísun jídla trvat dost dlouho.
 
 

Je to dobrá nebo špatná hra?

Zásadní otázka, která ale nemá jednoznačnou odpověď. 
 
Na jedné straně jsou tu skutečně zásadní problémy a nedostatky. Hřebíky, potřebné na většinu věci (hlavně všechny kontejnery potřebné pro uchovávání větších věcí či většího objemu) jsou utopené v dovednostech skill stromu neskutečně hluboko, tavící pece a kovárny se absurdně rychle rozbíjejí a nedají se opravit jinak (mimo GM), než opravárenskou sadou, která je součást až Tieru 4 Řemeslníka - Údržba budov, nebo nejdou zbořit budovy, které jsou již dokončené (opět pouze přes GM). Co se týče užitečných staveb, jako naříklad stáje či kurník, i ty jsou dost hluboko - až zbytečně moc vzhledem ke své náročnosti stavby.
 
Na druhé straně je ostrov krásně zpracovaný, je tu velmi zajímavý systém úpravy terénu (zvyšování, snižování, zarovnávání - když nenajdete dobré rovné místo pro dům, vezmete lopatu a uděláte si ho). Kácení stromů a hromadění dřeva samo o sobě je zajímavá minihra - musíte najít strom s dobrou kvalitou, z něj po pokácení "vypadne kláda" tu můžete vzít na záda a odnést si ji k dílně a tam z ní řežete pilou prkna, trámy nebo špalky na topení. Můžete sebrat sazeničky jabloní a vysázet si svůj vlasntí sad kdekoliv chcete.
 
Celkově bych to shrnul tak, že Life is Feudal: YO není pro každého. Pokud vás ale láká komplexní budovatelská myšlenka svého vlastního malého kousku vesmíru a jste ochotni překousnout několik zásádních chyb, které tu prostě jsou a nějakou chvíli ještě budou, určitě to stojí za to. 
Začít s doslova prázdnýma rukama, udělat si primitivní lopatu, srovnat kus půdy, vyset semínka pšenice co najdete v lese na vlastnoručně zrytém políčku, pokácet stromy, zpracovat z nich trámy a prkna a postavit vlastní domek a z kamenů či větví udělat plot, uvnitř stodolu a v ní chovat a množit prasata nebo krávy, co musíte najít v lese a ochočit - jestli tohle není HC survival/sandbox, tak už nevím.
 
 

Náš server

je malý, pro 8 lidí a zatím hrajeme 4. Pokud by ale byl zájem, určitě by nebyl problém ho rozšířit. Koho z vás by to zajímalo a nemá na nás jiný frekventovaný komunikační kanál, využijte kontaktní formulář.
[CZ/SK] Secret Eden
 

[CZ/SK] Secret Eden

Skill multiplier je nastaven na 4. Na vanille sice bylo 1, ale systém dovedností byl tehdy jiný, od začátku větvený a a nebylo třeba grindovat nepotřebné dovednosti jen proto, aby jste si vůbec odemkli tu, co potřebujete a chcete se na ni specializovat. Hodnota 4 je nyní doporučené nastavení na většině současných serverů.

Skill capacity je na maximu 3000.

Denní cyklus je 3 hodiny (jeden herní den trvá 3 hodiny reálného času).

Kontrola plození je nastavena na 90 minut.

Divoká zvířata na maximálním počtu 100 kusů.

 

 

Draik